Antano Tamošaičio knygos pristatymas

Antano Tamošaičio lietuvių liaudies meno kolekcija. XVIII a. pabaiga – XX a. I pusė

Sudarytoja – Miglė Lebednykaitė

Knygos leidybą finansavo:

Lietuvos kultūros taryba

Vilniaus dailės akademija

Kanados lietuvių fondas / Lithuanian Canadian Foundation

Dailininko Antano Tamošaičio tarpukariu suformuota vertinga kolekcija, saugoma Lietuvos muziejuose, gausi įvairių rūšių liaudies meno dirbinių iš visų Lietuvos etnografinių regionų, greta jų – turtinga archyvinė medžiaga (rankraščiai, fotografijos iš 1927–1938 m: nepriklausomos Lietuvos etnografiniai vaizdai įamžinti stiklo ir celiulioido negatyvuose, baldų piešiniai, XX a. ketvirtajame dešimtmetyje sukurti tautinių drabužių projektai). Tai yra svarbus lietuviškosios savasties ir kultūrinės tapatybės liudijimas.

A. Tamošaičio liaudies meno kolekcijos tyrimas įtraukia savo nepaprastai įdomia Lietuvos kultūros vertybių kolekcionavimo, populiarinimo leidiniuose ir parodose istorija, supažindina su to laikmečio istoriniu ir sociokultūriniu kontekstu, iškiliais kultūros ir visuomenės veikėjais, ženkliai prisidėjusiais prie lietuvių liaudies meno palikimo išsaugojimo ir sklaidos. Kataloginėje dalyje pristatomos A. Tamošaičio liaudies meno kolekcijos muziejinės vertybės iš Vilniaus dailės akademijos Anastazijos ir Antano Tamošaičių galerijos „Židinys“, Lietuvos nacionalinio, Lietuvos nacionalinio dailės ir Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejų fondų.

Tikimasi, kad šis leidinys, svarbus XVIII a. pabaigos–XX a. I pusės lietuvių liaudies meno istorijos ir meninės raidos šaltinis, ženkliai palengvins priėjimą prie sukauptų etninės kultūros ir nematerialaus paveldo kultūros vertybių išteklių. Leidinio medžiaga suteikia ikonografinių ir empirinių duomenų dailėtyrai, platesniems etninės kultūros ir antropologinio pobūdžio tyrinėjimams, yra svarbi specialistams, taip pat visiems, kas domisi lietuvių tradicinės kultūros, atminties ir meno temomis, gali patarnauti šiandienos tradicinių amatų meistrams – kalvystės, kryždirbystės, liaudiškos tapybos, baldininkystės ir drožybos, audimo amato tęsėjams ir puoselėtojams, tautinių drabužių atkūrimo praktikoje, taip pat – etnokultūrinės tematikos idėjų ieškantiems šiuolaikinio vizualaus meno ar dizaino kūrėjams ir visiems, kas domisi savo krašto kultūra.

Sudarytoja – dr. Miglė Lebednykaitė

Pratarmė – Laimutė Lukoševičienė

Tekstų autorės:

  1. Miglė Lebednykaitė
  2. Lijana Šatavičiūtė-Natalevičienė

Monika Gineikienė

Recenzentės:

  1. Teresė Jurkuvienė
  2. Gabija Surdokaitė-Vitienė

Kolekcijos eksponatų aprašų konsultantės:

  1. Skaidrė Urbonienė

Dalia Bernotaitė-Beliauskienė

Ramutė Raciūtė

Jurga Valatkaitė

Vilma Kilinskienė

Gražina Daunienė

Fotografai:

Modestas Ežerskis

Arūnas Baltėnas

Antanas Lukšėnas

Tomas Kapočius

Audrius Kapčius

Justė Mocevičiūtė

Rimantė Ropytė

Redaktorė – Ona Balkevičienė

Dizainerė – Rasa Janulevičiūtė

Žemėlapius braižė Jevgenijus Žikulinas

Vertė E-VERTIMAI

Viršelyje:

Antanas Tamošaitis. Audėja Veronika Diktarienė. Fotografuota 1927 m. Stiklo negatyvas; 15 × 10 cm. Vietovė nežinoma. ČDM Ng 16488

Antanas Tamošaitis. Lovatiesės fragmentas. Fotografuota 1930 m. Stiklo negatyvas; 15 × 10 cm. Vietovė nežinoma. ČDM Ng 16721

Spausdino „Standart Impressa“

Leidimo metai / Release date: 2025
Apimtis / Pages: 808
Formatas / Format: 285 × 235 mm
Viršeliai / Covers: kieti / hardback:
ISBN 978-609-447-406-4
Kalba / Language: lietuvių; santrauka anglų kalba / Lithuanian; English summary

——————————————-

The Antanas Tamošaitis folk art collection. The late 18th century to the first half of the 20th century

CompilerMiglė Lebednykaitė

The valuable collection built by the artist Antanas Tamošaitis during the interwar period is housed in various Lithuanian museums and is comprised of a great variety of folk art artefacts from all of Lithuania’s ethnographic regions and a rich archive (containing manuscripts and photographs from the period of 1927–1938: ethnographic images of independent Lithuania on glass plate and celluloid negatives, drawings of furniture and sketches of folk costume designs from the 1930s). The collection is an important testimony of Lithuanian cultural identity.

The study of Antanas Tamošaitis’ folk art collection demonstrates the very engaging story behind it: from the process of collecting Lithuanian cultural artefacts to various efforts to popularise the collection in publications and exhibitions. It will introduce readers to the historical and sociocultural context of the time, prominent cultural and public figures who made significant contributions to the preservation of Lithuanian folk art heritage and public awareness of it. The catalogue section of the publication presents artefacts from the Tamošaitis folk art collection from the collections of the Anastazija and Antanas Tamošaitis Židinys Gallery of the Vilnius Academy of Arts, the National Museum of Lithuania, the Lithuanian National Museum of Art and the M. K. Čiurlionis National Museum of Art.

We hope that this publication, an important source of information on the history and artistic development of Lithuanian folk art from the late 18th century to the first half of the 20th century will significantly increase the accessibility of accumulated artefacts of ethnic culture and immaterial cultural heritage. The material presented in this publication provides iconographic and empirical data for research in the field of art history and broader studies in the fields of ethnic culture and anthropology. It is an important resource for specialists and anyone interested in traditional Lithuanian culture as well as the subjects of memory and art. The book can also serve as a resource for present-day craftsmen dealing with the traditional crafts – smithing, cross building, folk painting, furniture making and carving – and those working to keep the craft of weaving alive and recreating national dress. Those looking to draw ideas from ethnic culture for contemporary visual art or design and those simply interested in their culture will find inspiration here in spades.